Skiheisen er i drift

22.februar ble en dato som skriver seg inn i historien for Sortland Alpinklubb. I dag har vi fått driftstillatelse på den nye heisen.

Leveransen av drivenheten kom mandag denne uka. Siden har leverandørteamet, Ovik AS og El-team sammen med klubbens driftsleder og anleggsansvarlig jobbet iherdig for å få heisen installert, montert og koblet opp. Dagene har startet tidlig og avsluttet sent for å komme i mål. Onsdag ankom elektriker fra Italia som er ansvarlig for å koble styreskap og strøm mot motor. Klubben har opplevd mye motvind med den forsinkede leveransen, så det betyr mye at det nå stort sett har gått på skinner og at skiheisen stod klar tre dager etter ankomst.

Ny, stor (og noe overdimensjonert) drivenhet på plass. Med denne kan man i fremtiden utvide trekket til toppen…

Det er de siste ukene lagt ned et formidabelt arbeid av leder og leverandør Skiheisservice AS som i samarbeid med utenlandske leverandører har jobbet på spreng for å kunne få en driftstillatelse rett etter overtakelse. Det har vært god og tett dialog med Jernbanetilsynet underveis slik at dette kunne muliggjøres. Heisen ble overlevert til klubben i går ettermiddag og kvelden ble brukt til diverse justeringer og påmontering av medbringere. Normalt sett skulle det fra overlevering ha tatt ca 4 uker til en driftstillatelse forelå. Dette har vi nå klart å unngå!

Overdimensjonert drivenhet trekker deg opp til toppen!

Drivenheten som er kommet på plass har en kapasitet på 612 mennesker i timen, og tar deg til toppen av trekket på nærmere 5 minutter. Trekket er nesten 900 meter langt og maksfarten er på 3 m/s. Når du når toppen er du på en høyde 450 meter over havet.
Drivenheten er noe overdimensjonert, noe som betyr at man i fremtiden kan legge opp til et enda lenger skitrekk og bruke samme enhet.

Leder Marita Svartsund og ansatt Helena Solvoll tok første turen med heisen i dag 22. februar. Det var en veldig fin heistur med maksfarten 3 m/s. Nedturen var klebete. Foto: Tor Simen Seildal

Nedfarter i fjellet

Vi har fire nedfarter i anlegget, tradisjonelt kalt “åtta”, “femma”, “trea” og “barnebakken/jibbebakken”. Navnene henviser til mastene i bakken, vi har totalt åtte master og avstigninger på 3., 5. og 8. mast. Med skitauet som vi har hatt åpning med for noen uker siden, har vi hatt åpen barnebakken og trea. Med hovedskitrekket på plass kan vi endelig tilby større deler av bakken til våre gjester.

Regn, regn og atter regn..

På grunn av store mengder nedbør må bakken holdes stengt kommende dager. Snøen er klebete og våt, og prøveturen som ble gjort i dag var ingen behagelig ski-opplevelse. Dette er selvfølgelig en stor nedtur for klubben, som har sett veldig frem til å få åpnet opp hele anlegget for våre gjester. Nå håper vi at nedbøren kommer ned som snø oppe i anlegget. Store regnskyller kan i verste fall ødelegge sålen som vi har i dag. Det er bare å krysse fingrene for at vi snart får stabile kuldegrader og fine vinterdager igjen.

Vi ønsker alle velkommen til Ånstadblåheia Alpinsenter så snart vær og forhold tillater det.

Foto: Tor Simen Seildal