Alpinklubben

Sortland Alpinklubb ble stiftet som egen gruppe i 1973. Klubben eier og driver Ånstadblåheia skitrekk, som ble tatt i bruk i 1979. Sortland Alpinklubb arrangerte nordnorsk mesterskap for jenter og gutter i 1980, og NM i utfor for yngre junior i 1981. I februar 2013 arrangerte klubben igjen nordnorsk mesterskap i alpint (slalåm, storslalåm og super-G).

Pia Nic Gundersen, som har vunnet flere NM både som junior og senior, kommer fra Sortland og har vært medlem i Sortland Alpinklubb. Hun har også deltatt i verdenscupen i freeride.

Klubbens målsetning:

• Ønsker å prioritere de yngste i klubben med tilrettelegging for samling og renn.
  • Sikre nyrekruttering.
  • Bidra til sosiale aktiviteter.
  • Sikre god fremgang.
  • Ta vare på de ”eldre løperne” som ønsker å satse – disse gir også inspirasjon til de yngre løperne.
  • Bredde + elite – god plass for begge deler i vår klubb.

Ånstadblåheia Alpinsenter