Glede i Ånstadblåheia Alpinsenter

Etter noen intense dager med arbeid for gjengen som har stått på i ukesvis med det nye skitauet i Ånstadblåheia Alpinsenter, kan vi nå endelig senke skuldrene i denne forbindelse. Skitauet er godkjent for bruk, testet og overlevert.

Skitau, ikke barneskitrekk

Stein Strand i Skiheisservice har utført befaring og gjennomgang av det nye anlegget og han er påpasselig med å fortelle at dette ikke er et barneskitrekk som klubben har omtalt det som hittil. Dette er et skitau som kan brukes av både barn og voksne. Det går helt opp til 3.mast i bakken. Mange av Norges alpinanlegg tilbyr kun et slikt skitau i anlegget sitt.

For en innsats

Klubben er veldig fornøyd med innsatsen som er gjort av gruppa som Jarl Solheim har ledet inn denne siste og viktige etappen. Det er utrolig viktig at noen velger å bruke så mye fritid på å skape et godt tilbud for både barn og voksne. Jarl har hatt god hjelp fra Knut-Håvard Olsen, Christian Nordheim, Kjersti Skog og Esben Lidahl. I tillegg har flere av klubbens medlemmer vært med og tatt i et eller flere tak. Viggo Henriksen og El-Team har gjort grunnarbeid og elektriske arbeid på dugnad for klubben.

Fra venstre: Jarl Solheim, Marita Svartsund, Stein Strand (Skiheis service) og Katrine Nørve. Foto: Øyvind Lehn

Skitauet er plassert nær tregrensa mot vest og vil dermed være godt beskyttet mot vind. Det vil også avlaste hovedskitrekket veldig, da det har en kapasitet på 600 personer i timen. Maksfarten er 2 m/s, noe som vil oppleves raskt. Ca to minutter må man beregne på å komme seg til toppen.

Åpning av alpinanlegget i januar

Dette skitauet vil muliggjøre åpning av alpinanlegget og gjøre oppstart av trening mulig, så snart forholdene ligger til rette og dokumentasjonen er godkjent av Statens jernbanetilsyn. Det er de som utsteder driftstillatelse. Foreløpig har vi fått en tilbakemelding om at de muligens ikke vil klare dette før jul, men like over jul er sannsynlig.

Da er det bare å ønske vinteren, snøen og kuldegradene velkommen!